Poprzednia Umowa Partnerstwa była przygotowana na lata 2014-2020 (link).
Konsultacje Założeń do Umowy Partnerstwa to pierwszy z etapów prowadzących do przyjęcia Umowy Partnerstwa. Po przyjęciu Założeń przez rząd (planowane na wrzesień 2019 roku) zostanie opracowany projekt Umowy Partnerstwa, który będzie następnie podstawą negocjacji z Komisją Europejską w celu wypracowania ostatecznej Umowy pomiędzy Polską a Unią Europejską na finansowanie konkretnych celów rozwojowych.
Konsultacje społeczne Założeń do Umowy partnerstwa odbywają się od 24 lipca do 16 lub 20 sierpnia 2019 roku (w oficjalnych komunikatach i informacjach pojawiają się rozbieżności).
Konsultacje zainaugurowało spotkanie konsultacyjne w Warszawie z udziałem Ministra Inwestycji i Rozwoju (link).
Konsultacje mają na celu zebranie opinii i uwag na temat kierunków wsparcia z Funduszy Europejskich w przyszłej perspektywie, ujętych w Założeniach Umowy Partnerstwa. Spotkania konsultacyjne są otwarte, udział w nich mogą wziąć wszyscy zainteresowani tą tematyką. Zaproszenia kierowane są w szczególności do przedstawicieli samorządów terytorialnych, partnerów społeczno-gospodarczych, administracji rządowej, organizacji pozarządowych i środowisk akademickich.
Uwagi można zgłaszać za pomocą specjalnego formularza dostępnego na stronie.
UWAGI ZGŁOSZONE PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
24 lipca 2019Umowa Partnerstwa to dokument o charakterze kluczowym i strategicznym, który określa na jakie cele rozwojowe zostaną przeznaczone pieniądze z budżetu Unii Europejskiej.
Założenia do Umowy Partnerstwa wskazują na następujące:
1. zwiększanie konkurencyjności gospodarki poprzez innowacje, eksport i wzrost wartości kapitałów uruchamianych na inwestycje w sektorze przedsiębiorstw,
2. pełniejsze wykorzystanie zasobów społecznych i terytorialnych,
3. realizacja przedsięwzięć zwiększających efektywność funkcjonowania instytucji państwa – służących przedsiębiorstwom i obywatelom).
1. Bardziej inteligentna Europa (Smarter Europe)
a. wzrost innowacyjności gospodarki;
b. restrukturyzacja i modernizacja sektora małych i średnich przedsiębiorstw
2. Bardziej przyjazna dla środowiska bezemisyjna Europa (a Greener, carbon free Europe)
a. zmiana zachowań na proekologiczne;
b. przystosowanie systemu społecznego i gospodarczego do zmian klimatu i środowiska naturalnego;
c. gospodarcze wykorzystanie zasobów środowiskowych;
d. promowanie efektywności energetycznej oraz energooszczędności;
e. redukcja emisji gazów cieplarnianych;
f. poprawa jakości powietrza poprzez redukcję niskiej emisji;
g. promocja wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
h. digitalizacja energetyki (rozwój nowych technologii służących poprawie wydajności energetycznej);
i. rozbudowa systemu przesyłu i dystrybucji energii, a także jej magazynowania;
j. wspieranie rozwoju i propagowanie transportu – nisko oraz zeroemisyjnego.
3. Lepiej połączona Europa (a more Connected Europe)
a. Rozwój lądowej infrastruktury transportowej (punktowej i liniowej) w ramach sieci bazowej i kompleksowej TEN-T oraz poza nią (transport drogowy, szynowy/kolejowy, wodny śródlądowy, morski,):
b. Rozwój wodnej infrastruktury transportowej;
c. Poprawa dostępności transportowej,
d. Wsparcie zmian w mobilności oraz zmniejszenie emisyjności sektora transportu dotyczące wszystkich dziedzin transportu: towarowego, zbiorowego i indywidualnego,
e. Cyfryzacja sektora transportu zarobkowego (towarowego, pasażerskiego) i indywidualnego;
f. Zwiększenie dostępu do usług ultra-szybkiego szerokopasmowego internetu
4. Europa o silniejszym wymiarze społecznym (a more Social Europe)
a. Rozwój kompetencji i umiejętności wspierających transformację gospodarczą,
b. Rynek pracy sprzyjający włączeniu społecznemu,
c. Włączenie społeczne i integracja społeczna osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym,
d. Usługi zdrowotne i opiekuńcze wspierające zdrowie i aktywnośćspołeczno-gospodarczą wszystkich grup społecznych,
e. Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych podmiotów publicznych w udostępnianiu usług publicznych,
5. Europa bliżej obywateli (a Europe closer to citizens) – zintegrowany i zrównoważony rozwój wszystkich typów terytoriów
a. Jako obszary strategicznej interwencji wskazano:
i. Miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze,
ii. Obszary zagrożone trwałą marginalizacją
iii. Śląsk
iv. Wschodnia Polska.